Ako ma vytočili "novinky" o Schumacherovom zdravotnom stave...

Autor: Ladislav Király | 21.12.2018 o 13:13 | Karma článku: 10,01 | Prečítané:  18844x

Michael Schumacher je pre mnohých fanúšikov Formuly 1 doslova modlou. A nielen pre nich. Známy je po celom svete a jeho športový odkaz ďaleko prekročil hranice kráľovskej motoristickej triedy. 

Spoznali ho ľudia po celom svete a dá sa povedať, že je legendou globálnej úrovne.

Veľmi silné to bolo už za čias jeho aktívnej kariéry, no v závere roku 2013 sa všetko ešte vystupňovalo. Počas lyžovačky vo francúzskych Alpách spadol tak nešťastne, že balansoval na hrane života a smrti. Upadol do kómy, bol udržiavaný v umelom spánku, ale následne sa z neho prebral. Zotavuje sa vo svojom švajčiarskom sídle, kde má vybudovanú akúsi rehabilitačnú kliniku, resp. niečo na ten štýl.

Podľa všetkého to z hľadiska jeho zdravotného stavu rozhodne nie je dobré, ale presnejšie informácie jednoducho nie sú k dispozícii a každá ďalšia veta, ktorú by som sem pridal, by bola len špekuláciou a tápaním.

Rodina sa rozhodla o jeho stave v podstate vôbec neinformovať. Kedysi aspoň občas vydala stanovisko, ktoré nám zväčša aj tak nič nepovedalo, no dnes nevydáva už vôbec nič. Okolo sedemnásobného majstra sveta postavila obrovský múr, ktorý médiá nedokázali prelomiť. Tie, ktoré disponujú elementárnym množstvom základnej ľudskej etiky, sa o to ani nesnažili, no nájdu sa aj iné "zdroje".

Túto scénu sledujem vďaka svojej práci pre F1.sk na dennodennej báze už vyše šestnásť rokov. Myslím si, že vďaka tomu do istej miery viem, ako funguje. Zväčša viem, resp. by som mal vedieť odlíšiť, ktoré "formulové" zdroje prinášajú hodnoverné informácie a ktoré sa len tu a tam snažia vystrčiť rožky a prilákať kliky.

Od Schumiho tragického pádu bolo špekulácií viac ako dosť, no žiadna z nich sa nepotvrdila. Zas a zas sa však nájde niekto, kto potrebuje vyplniť spravodajsky hluché obdobie, šokovať a prilákať čitateľov. Teraz sa do tejto pozície dostal Daily Mail, resp. konkrétnejšie Sportsmail (o F1 inak veľký záujem nejaví), ktorý pri príležitosti piateho výročia lyžiarskeho pádu priniesol obsiahly návrat k množstvu dostupných informácií, ktoré sme sa o Michaelovi za ten čas dozvedeli.

V dlhom príspevku sa našla aj nenápadne vsunutá veta, ktorú autor článku šikovne zapracoval medzi riadky: "Podľa informácií Sportsmailu nie je pripútaný na lôžko a nežije len vďaka prístrojom. Hovorí sa o tom, že dostáva rozsiahlu opatrovateľskú a terapeutickú starostlivosť, náklady na ktorú sú odhadované na viac ako 50 000 libier týždenne."

Dalo by sa predpokladať, že nepodložená informácia nedôveryhodného zdroja, ktorý chcel - ako je u neho zvykom - lacným spôsobom prilákať pozornosť, ostane nepovšimnutá. Ibaže téma Schumacher je natoľko silná, že sa tak nestalo. Ak by ju prebrali len podobné plátky založené na spravodajstve takéhoto charakteru, dalo by sa to akceptovať, ale informácia sa rýchlo dostala aj do serióznejších médií.

V našom slovenskom spravodajskom priestore ju prevzali aj agentúry TASR a SITA, takže správa odrazu prenikla aj do mienkotvorných zdrojov. Keď niečo prevezme agentúra, dodá to správe do istej miery akýsi „punc vážnosti“ a na to, odkiaľ pochádza, sa zjavne zabudne. Odrazu nikto nevie o tom, že je to vymyslený brak Daily Mailu. Aj preto o tom informovali v zásade všetky noviny, internetové stránky, televízie... 

"Môže to byť pravda, povedal to aj Sajfa v rádiu," čítal som v jednej z diskusií. Ale prečo by to nepovedal, keď to zamestnanec (tipol by som si to na externistu, ktorého úlohou je spraviť denne možno aj 30 prekladov) tlačovej agentúry zmonitoroval a rozšíril? Sajfa tu nie je od toho, aby si všetky správy zo všetkých možných odvetví overoval. On ich má len prečítať a posunúť poslucháčom. Rovnako ako aj mnohí ďalší redaktori vo viacerých rôznych periodikách.

Veľká časť čitateľskej a poslucháčskej obce si zjavne myslí, že všetko, čo si prečítajú a začujú, je overená pravda. Nezamyslia sa a šíria ju ďalej. Z informácií, nad ktorými visí možno stovka otáznikov, je odrazu niečo „hodnoverné“. Ale, ale, ale...

Takže si to zrekapitulujme: anglický bulvárny zdroj zapracoval do dlhého textu ničím nepodloženú a neoverenú vetu. Všimli si ju ďalšie pochybné zdroje, ktoré na nej s radosťou postavili svoje články. Postupom času z toho nebola len skutočnosť, že "nie je pripútaný na lôžko", ktorá by teoreticky nevylučovala napríklad ani to, že je odkázaný len na invalidný vozík a presun bez schopnosti komunikovať; a tomu by sa dalo uveriť, lebo tak nejako by to mohlo byť. Články však boli odrazu stavané v tom duchu, že v liečbe prišlo k "pozitívnemu zlomu". Pritom to nikto nepovedal.

Nuž a aby toho nebolo málo, neostalo len pri tom. Na rozdiel od spomínaných našich agentúr TASR a SITA, ktoré pôvodnú správu de facto neprifarbili (jednotlivé redakcie si k nej priradili viac či menej bulvárne nadpisy), sa našli aj iné publikácie.

Také topoviny.sk vyrukovali s názvom článku „AKTUÁLNE: Michael Schumacher sa postavil na nohy! Jeho zdravotný stav sa zlepšuje!“ Ďalej citujem: „(Daily Mail) Vo svojej reportáži tvrdí, že Michael už väčšinu dňa netrávi na lôžku a dokonca sa po svojom dome prechádza na vlastných nohách. Tento úspech priniesla hlavne intenzívna a veľmi nákladná zdravotná starostlivosť, ktorá rodinu stojí 60 000 eur týždenne.“

Sociálnymi sieťami sa to následne začalo šíriť ako mor (bohužiaľ aj medzi mojimi priateľmi), veď koho by nezaujímalo, ako na tom Schumi aktuálne je? Aj mňa sa to neprestajne pýta v zásade každý, kto vie, že sa venujem Formule 1 a motoršportu.

Bežný človek nemá veľkú šancu rozlíšiť, čo je a čo nie je založené na pravde. Ostáva mu len konzumovať. Napokon je smutné, že takto ovplyvnení nie sme len v tejto športovej téme, ale aj v mnohých ďalších oblastiach života, ktorý sa nás aj bezprostredne dotýka. A nikto s tým nič nerobí.

Na záver svojho príspevku by som rád vyslovil vieru, že Michael Schumacher, ktorého som veľkým fanúšikom, sa z toho aspoň sčasti dostane. Všetko, čo som tu napísal, nie je o tom, že by som mu to neprial. Bol by som prvý, kto by sa tešil. Nepodložené správy a dezinformácie, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán, ma však už – slušne povedané – vytočili.

#KeepFightingMichael

PS: po dopísaní blogu som si na stránke TA3 všimol správu, že redaktor nemeckého Der Spiegel si „vymyslel správy a protagonistov v minimálne 14 zo 60 článkov, ktoré sa objavili v tlačenom a webovom vydaní týždenníka“. Tak takto nejako to funguje, dámy a páni.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Na generálnej prokuratúre sa vyplavuje špina

Čo sa dialo na generálnej prokuratúre.

ANALÝZA

Mayová prežila ďalšiu skúšku, no súboj štyroch sa nekončí

Premiérka musí sľubovať, ale nemá kam uhnúť.


Už ste čítali?